4 de juny 2012

Dificultat tècnica: Mitjana
Dificultat física: Mitjana

0_E25_Montseny

La ruta que tenim al davant, no té una llarga durada ni un gran quilometratge, però si no estem acostumats a l’alta muntanya em de vigilar ja que es tracta d’una excursió amb forces grimpades, i uns quants passos aeris.

Es tracta de la ruta que va des de la Font de Passavets fins al Turó de l’Home, i des d’allà a Les Agudes, per baixar-les pels Castellets. En aquest cas em tornat a peu per la carretera per a retornar fins el cotxe, però si disposem d’un parell de vehicles ens podem estalviar aquests pocs quilòmetres, o tornar refent el camí.

Aparcarem el cotxe a la Font de Passavets, la qual trobarem a un quilòmetre de Santa Fe del Montseny, a la carretera que porta fins a Sant Marçal. Un cop allà, i deixant la font a mà esquerre, començarem a pujar i només caldrà que seguim les indicacions, ja que tot l’itinerari fins el Turó de l’Home està perfectament marcat, a través d’un zig-zag constant fins el cim.

Durant tota l’ascensió estarem caminant per la Fageda del Montseny, i farà que el sol i la temperatura, malgrat que fa un considerable pendent, no ens torbin la marxa.
Tot just després de passar pel final d’un petit tram de tartera, només ens quedaran dos últims trams de pujada, i la frondosa fageda se’ns obrirà per a projectar-nos sota del Turó de l’Home, i al bell mig del collet dels Rocs Cremats, situat a 1581 metres.

Des d’aquest indret podrem admirar el Turó de l’Home amb tots els turonets secundaris que el vigilen, i a continuació el recorregut per les agudes que farem en poca estona.

Per fer cim, i arribar a la "cabana" d'en Miquel Meseguer (meteoròleg que des de tota la seva vida enrregistra les dades meteorològiques des del cim del Turó de l'Home), seguirem el camí marcat fins al Coll Pregon, i coronarem els 1714 metres dels que gaudeix aquesta mediàtica muntanya mitjançant el corriol que surt del davant de la porta principal, i que ens dirigirà fins al punt geodèsic.

La primera de les tres parts de l'excursió ja la tenim, i podem relaxar-nos una estona tot admirant la vista que va des de la Plana del Vallès fins al Pirineu, i des de l'Estartit fins la Mola i Montserrat

Linici de Les Agudes es veu clarament des del cim, a on també trobarem el camí que ens i porta, i que ens farà baixar fins al Coll de Sesbasses. L'itinerari està perfectament marcat i fresat, tot i que hi han dos possibles rutes: una es seguir el corriol que ens dirigirà fins a les Agudes tot vorejant el Puig Sacarbassa i les diferents formacions rocoses, i l'altre es tot carenejant, i així grimpant i desgrimpant els ja esmentats accidents geològics.

A les imatges superiors podem veure clarament les dues opcions, la de l'esquerra vorejant, i la de la dreta feta just des del Puig Sacarbassa
Al vessant Est del puig, just a l'espai que deixen les dues agulles que el formen, podem trobar un petit però útil refugi d'alta muntanya, format amb la cavitat que deixa la muntanya i un paravent de roques amuntegades en forma de mur.
Un cop baixat aquest últim, ens trobem al Coll de les Agudes, i davant una pujada de roca que serà l'ultim impediment abans de fer el cim de Les Agudes.
Des de dalt estant, es pot admirar una vista sorprenent, amb el Pantà de Santa Fe al Sud-Est, i les verticals parets de pedra que arriben fins baix la carretera just a sota nostre.

Fins aquí l'excursió més planera i apte per tothom, ja que a partir d'ara comencen els famosos i gens menyspreables Castellets.
El corriol que haurem d'agafar surt de l'Oest del Coll de les agudes,  i encara que sembli ben fresat, s'ha d'estar especialment alerta en el primer tram, ja que és perdedor. Com a punt de referència em de pensar que Les Agudes, que es el cim que estem vorejant ens ha de quedar tota l'estona a mà dreta, i ens dirigirem en direcció els Castellets, que són les agulles que es troben a continuació del cim i apuntant en baixada cap al nord.

El corriol, cada vegada més fàcil de seguir, ens conduirà fins al capdamunt de la cresta, i es en aquest punt on començarem amb les divertides grimpades i desgrimpades. L'itinerari no està massa ben marcat, però es tant senzill com anar crestejant, i al darrere de cada agulla trobarem l'indret fressat per baixar. Com em dit anteriorment, si es té una certa experiència en alta muntanya, no te perquè suposar cap perill ni cap complicació, això si, s'ha d'anar amb molta precaució, ja que la roca no es massa ferma, i hi han passos força estrets amb una gran caiguda. Tot i així, no tindrem pas cap problema per a anar fent camí.

Quan arribem a l'última agulla, iniciarem un abstracte i perdedor descens per una fageda empinada i d'arbres madurs, que ens portarà de nou cap al nord i en baixada fins al Coll Saciureda de Dalt, i més endavant al Coll Saciureda de Baix o Pla Gran, on trobarem una gran clariana amb un petit bosquet de pins repoblats.
Només ens quedarà seguir el corriol fins a donar al Pla d'en Mon, on ens trobarem la carretera i un aparcament. Si em decidit venir amb dos cotxes, aquí podem recollir el segon i tornar fins a la Font de Passavets, si no, a peu i xino-xano està a menys de tres quarts d'hora de camí, que farem per una sinuosa carretera amb vistes a Girona, l'Estartit i el Cap de Creus al fons de tot. Si estem prou forts, sempre ens queda l'opció més muntanyenca: desfer el camí recorregut fins ara, i tornar enrere.

Espero que la ruta us agradi i disfruteu de l'adrenalina de les crestes, que tot i petites, són una bona iniciació a les grimpades!

SALUT I CAMES!

Recomanem anar sempre ben acompanyats per una guia de la zona, en concret, el Mapa amb guia excursionista del Montseny, d'Editorial Alpina, la podeu aconseguir clicant AQUÍ: